Masculinities on Scene: an analysis of “Rainha Diaba” and “Madame Satã”
DOI:
https://doi.org/10.21669/tomo.v42i.18591Keywords:
Gender, Masculinities, Representation, Gay characters, Brazilian cinemaAbstract
Cinema is an important object of analysis in Social Sciences, reflecting culture, identities and social roles. Uncovering gender relations and male representations, his films attribute sexual roles to men and manage the power relations around them. Based on this perception, it emerges an interest in investigating masculinities in gay characters in Brazilian films, more precisely in “Rainha Diaba” (1974) and “Madame Satã” (2002), where the protagonists are inserted in a context of subalternity, marginality, deviation and social rupture. Thus, this research aims to understand how the protagonists of those movies are represented regarding gender territories and other social issues, such as race, ethnicity and class. For this purpose, the “analysis of moving images” protocol by the researcher Diana Rose will be applied. As a result, it is expected to contribute to studies related to the field of representation and cinema.
Downloads
References
Badinter, Elisabeth. XY: sobre a identidade masculina. 2ª. Ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.
Bento, Berenice. Homem não tece a dor: queixas e perplexidades masculinas. Editora da UFRN, 2015.
Botton, Fernando Bagiotto. As masculinidades em questão: uma perspectiva de construção teórica. Revista Vernáculo, v. 1, n. 19/20, 2007, p. 109-120. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5380/rv.v1i19/20.20548
Bourdieu, Pierre. A Dominação masculina. Tradução de Maria Helena Kühner. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.
Connell, Robert William. Masculinities: Knowledge, power and social change. Berkeley: University of California Press, 1995.
Da Silva, Sergio Gomes. A crise da masculinidade: uma crítica à identidade de gênero e à literatura masculinista. Psicologia Ciência e Profissão, v. 26, n. 1, 2006, p. 118-131. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2820/282021745011.pdf
Fabris, Elí Henn. Cinema e educação: um caminho metodológico. Educação & Realidade, v. 33, n. 1, 2008, p. 117-133. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3172/317227051011.pdf
Fernandes, Rafael Morello. A importância de ser “másculo”: Subjetividades gays e dominação masculina. Fazendo o Gênero, v. 10, 2013. Disponível em: https://bit.ly/2May5Oo.
Fischer, Rosa Maria Bueno. Cinema e TV na formação ético-estética docente. Reunião anual da ANPED, v. 30, 2007.
Garcia, Sandra Maria. Conhecer os Homens a Partir do Gênero e para além do Gênero. In: Arilha, Margareth; Ridenti, Unbehaum, Sandra G., e Medrado, Benedito (orgs.). Homens e Masculinidades: outras Palavras. São Paulo: Ed. 34, 1998.
Grünnagel, Christian; Wieser, Doris. “Nós somos machistas”: entrevistas com escritores/as brasileiros/as. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, 2015, p. 343-350. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2316-40184524
hooks, bell. Black Looks: race and representation. 1992. Disponível em: https://aboutabicycle.files.wordpress.com/2012/05/bell-hooks-black-looks-race-and-representation.pdf
Kimmel, Michael Scott. A produção simultânea de masculinidades hegemônicas e subalternas. Horizontes antropológicos, v. 4, 1998, p. 103-117. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-71831998000200007
Korin, Daniel. Novas perspectivas de gênero em saúde. Adolesc. Latinoam, 2001, p. 67-79. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-325654
Lima Filho, Roberto Cordoville Efrem de. Opressões relativas ao gênero, Masculinidades e a Contradição Opressor-Oprimido (a). 2007. Disponível em: https://www.itaporanga.net/genero/1/GT07/16.pdf
Miskolci, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Autêntica, 2012.
Mott, Luiz Roberto de Barros; Assunção, Aroldo. Gilete na carne: etnografia das automutilações dos travestis da Bahia. Temas IMESC soc. dir. saúde, 1987, p. 41-56. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-52860
Novaes, Edmarcius Carvalho; Grossi, Miriam Pillar. Masculinidades em foco: diferentes perspectivas teóricas sobre ser homem. In: Anais do 10º CONINTER - Congresso Internacional Interdisciplinar em Sociais e Humanidades, 2021. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/xc22021/437869-masculinidades-em-foco--diferentes-perspectivas-teoricas-sobre-ser-homem/
Olavarría, José. Los estudios sobre masculinidades en América Latina. Un punto de vista. Anuario Social y Político de América Latina y el Caribe, v. 6, 2003, p. 91-98. Disponível em: https://kolectivoporoto.cl/wp-content/uploads/2015/10/Los-Estudios-sobre-Masculinidades-en-Am%C3%A9rica-Latina.-Jos%C3%A9-Olavarr%C3%ADa.pdf
Pelúcio, Larissa Maués. Travestis, a (re) construção do feminino: gênero, corpo e sexualidade. Revista ANTHROPOLÓGICAS, v. 15, n. 1, 2004, p. 123-154. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaanthropologicas/article/viewFile/23613/19268
Prado, Camila. Existe relação de afeto entre os homens preto?, 2021. Disponível em: https://mundonegro.inf.br/existe-relacao-de-afeto-entre-os-homens-pretos/
Ribeiro, Alan Augusto Moraes. Homens Negros, Negro Homem: sob a perspectiva do feminismo negro. REIA-Revista de Estudos e Investigações Antropológicas, v. 2, n. 2, 2015, p. 52-75. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/reia/article/viewFile/229971/24164
Rose, Diana. Análise de Imagens em Movimento. In: Bauer, Martin W; Gaskell, George. (org). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.
Vitelli, Celso. Representações das masculinidades hegemônicas e subalternas no cinema. Análise social, 2011, p. 157-169. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/41330820
Welzer-Lang, Daniel. A construção do masculino: dominação das mulheres e homofobia. Revista Estudos Feministas, v. 9, n. 2, 2001, p. 460-482. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2001000200008
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
TOMO journal adopts the Creative Commons CC-BY 4.0 license which allows:
• Share: copy and redistribute the material in any medium or format.
• Adapt: remix, transform, and create from the material for any purpose, even commercial.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons which allows sharing the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (O Efeito do Acesso Livre).