Avanços, Contradições e Desafios da Política de Cotas na Educação Básica: o caso do ensino médio profissionalizante do IFF campus Campos Centro (2016-2018)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21669/tomo.vi39.14438

Keywords:

Integrated high school, Quota policy, Permanence, School success

Abstract

This article analyzes the application of the quota policy in integrated high school on the Campos Centro campus of the Federal Fluminense Institute (FFI). From the data analysis, a profile of the students entering in 2016 was drawn up based on their admission grades and academic performance in the period from 2016 to 2018. The results showed that the implementation of the quota policy represented an advance for the institution, because without them most quota students would not have been able to enter. However, these students have a higher dropout and failure rate when compared to students who entered due to the wide competition. These contradictions point to the need to promote advances in this public policy and to expand research with a focus on permanence and quota policy in professional secondary

Keywords: Integrated high school. Quota policy. Permanence. School Success

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Abraão Fernandes Ribeiro, Instituto Federal Fluminense (IFFluminense)

Journalist, sociologist, MA and PhD in Political Sociology from Uenf, develops research on Brazilian social thought, with emphasis on the thought of Florestan Feranandes and Fernando Henrique Cardoso. He has published articles in academic journals indexed by Qualis Capes, as well as several papers presented at national and international conferences. He was substitute professor at Uenf and UFF. Today he is a professor of Sociology at IFFluminense, Campos Centro campus.

Luciana Machado da Costa, Instituto Federal Fluminense (IFFluminense)

Bachelor in Legal and Social Sciences, Bachelor in History, Specialist in African and Afro-Brazilian History and Culture and Master in Regional Planning and City Management

Sérgio Rangel Risso, Instituto Federal Fluminense (IFFluminense)

He holds a degree in History from the Federal University of Rio de Janeiro (1999), a postgraduate degree (Lato sensu) in History of Africa and Black People in Brazil (2004) from the Cândido Mendes University and a Master's degree in Social Policy from the State University of Norte Fluminense Darcy Ribeiro (2006). He is currently an EBTT professor (Sociology) at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFF). He has experience in History and Sociology, with emphasis on Brazilian History, African History and Brazilian Social Thought, working mainly on the following topics: slavery, ethnic-racial relations, racism, public policies and citizenship.

References

Brasil. Lei 10.288, de 20 de julho de 2010. Estatuto da Igualdade Racial. Brasília, 2010.

Brasil. Lei 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília, 2012a.

Brasil. Decreto nº 7.824, de 11 de outubro de 2012. Regulamenta a Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012, que dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio. Brasília, 2012b.

Brasil. Lei 10.369, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Brasília, 2003.

Carmo, Gerson (Org.). Sentidos da permanência na educação: o anúncio de uma construção coletiva. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2016.

Feres Junior et al. Ação afirmativa: conceito, história e debates. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2018.

Feres Junior, João; Daflon, Verônica Toste. Ação afirmativa na Índia e no Brasil: um estudo sobre a retórica acadêmica. Sociologias (UFRGS), Porto Alegre, v. 17, nº. 40, 2015, p. 92- 123.

Feres Junior, João; Campos, Luiz Augusto; Daflon, Veronica Toste. Ação afirmativa, raça e racismo: uma análise das ações de inclusão racial nos mandatos de Lula e Dilma. Revista de Ciências Humanas, Viçosa, v. 2, 2013, p. 399-414.

Fraser, Nancy. Justiça anormal. Revista da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 108, 2013, p. 739-768.

Fraser, Nancy; Honneth, Axel. ¿Redistribución o reconocimiento? Madrid: Ediciones Morata; Fundación Paideia Galiza, 2006.

Frigotto, Gaudêncio (Org.). Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: relação com Ensino Médio, Ensino Médio Integrado e o projeto societário de desenvolvimento. Rio de Janeiro: UERJ/LPP, 2018.

Jaccoud, Luciana; Beghin, Nathalie. Desigualdades raciais no Brasil: um balanço da intervenção governamental. Brasília: IPEA, 2002.

Ribeiro, Carlos Antonio Costa. Desigualdade de oportunidade e resultados educacionais no Brasil. Dados - Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 54, n.1, 2011, p.41-87.

Paiva, Angela Randolpho (Org.). Entre dados e fatos: ação afirmativa nas universidades públicas brasileiras. Rio de Janeiro: PUC; Pallas, 2010.

Paiva, Angela Randolpho (Org.). Ação afirmativa em questão: Brasil, Estados Unidos, África do Sul e França. Rio de Janeiro: Pallas, 2013.

Ribeiro, M. e Risso, S. A política e cotas no ensino médio profissionalizante: o desempenho escolar dos cotistas do campus Campos Centro do Instituto Federal Fluminense (2016-2018). Anais do 43º Anual da ANPOCS. Disponível em http://anpocs.com/index.php/encontros/papers/43-encontro-anual-da--anpocs/st-11/st36-2/11835-a-politica-de-cotas-no-ensino-medio-profissio-nalizante-o-desempenho-escolar-dos-cotistas-do-campus-campos-centro-do--instituto-federal-fluminense-2016-2018. (Acessado em 23/06/2021).

Scherer-Warren, Ilse; Passos, Joana Célia. Ações afirmativas na universidade: abrindo novos caminhos. Florianópolis: UFSC, 2016.

Zoninsein, Jonas; Feres Junior, João (Orgs.). Ação afirmativa no Ensino Superior Brasileiro. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

Published

2021-07-12

How to Cite

Ribeiro, M. A. F., Costa, L. M. da, & Risso, S. R. (2021). Avanços, Contradições e Desafios da Política de Cotas na Educação Básica: o caso do ensino médio profissionalizante do IFF campus Campos Centro (2016-2018). TOMO Review, (39), 299. https://doi.org/10.21669/tomo.vi39.14438

Issue

Section

Artigos Livres