Entrepreneurial education in professional courses

a research proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33467/conci.v6i.20101

Keywords:

Entrepreneurial Education, Professional Courses, Entrepreneurship

Abstract

Vocational education has demanded attention in the Brazilian educational system in order to address various problems that affect individuals' entry into the labor market, such as unemployment. Several technical courses have emerged to train professionals for entrepreneurship. This research aims to understand how entrepreneurial education contributes to the professional development of students in vocational courses in Administration in the city of Aracaju, Sergipe. The present study is classified as qualitative and exploratory, using a bibliographic analysis for its development. The obtained results indicate that entrepreneurial education in technical courses serves as a tool for change, strengthening students' entrepreneurial profile and developing skills such as initiative, creativity, planning, and competitiveness. Based on these results, we can conclude that this research proposal is relevant in the field of vocational education by contributing elements related to students' entrepreneurial intention, filling a gap in the literature on entrepreneurship education in technical courses and its benefits for the job market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Whendel Whesley Segundo dos Santos , Federal University of Sergipe (UFS)

Master's student in Administration in the Postgraduate Program in Administration (PROPADM) at the Federal University of Sergipe (UFS).

Tércia Leocádio Temóteo, Federal University of Sergipe (UFS)

Master's student in Administration at the Federal University of Sergipe (UFS).

Gracyanne Freire de Araújo, Federal University of Sergipe (UFS)

PhD in Business Administration from the Federal University of Bahia (UFBA). Professor in the Department of Administration (DAD) and Postgraduate Program in Administration (PROPADM) at the Federal University of Sergipe (UFS).

References

ARAÚJO, M. S. T.; MORAES, J. U. T. O ensino de Física e a abordagem CTSA: caminhos para uma educação cidadã. 1. ed. Editora Livraria da Física: São Paulo, 2012.

BAGGIO, A. F.; BAGGIO, D. K. Empreendedorismo: conceitos e definições. Revista de Empreendedorismo, Inovação e Tecnologia, Passo Fundo, v. 1, n. 1, p. 25-38, 2014. Disponível em: https://seer.imed.edu.br/index.php/revistasi/article/view/612 . Acesso em: 15 maio 2023.

BARROS, A.; PEREIRA, C. Empreendedorismo e crescimento econômico: uma análise empírica. Revista de Administração Contemporânea, v. 12, n. 4, p. 975-993, 2000.

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.

COLBARI, A. L. Desafios da formação de empreendedores na sociedade brasileira. In: SIMPÓSIO DE EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA, 25., 2008, Anais [...] 2008. Disponível em: http://www.anpad.org.br/admin/pdf/Simposio454.pdf . Acesso em: 20 maio 2023.

DOLABELA, F. O ensino de empreendedorismo no Brasil: uma metodologia revolucionária. São Paulo: Fundação Vanzolini, 2001.

DOLABELA, F. Oficina do Empreendedor. Rio de Janeiro: Sextante, 2008.

DORNELAS, J. C. A. Empreendedorismo: envolver ideias em negócios. Rio de Janeiro, 2001.

ESTRELA, C. Metodologia científica. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 2018.

FILION, L. J. Empreendedorismo: empreendedores e proprietários gerentes de pequenos negócios. Revista de Administração, v. 34, n. 2, p. 5-28, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educacional. São Paulo: Paz & Terra, 1997.

FREIRE, P. Educação e mudança. 38. ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2018.

GAWRYSZEWSKI, B. A Formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de curso técnico de nível médio. Educação em Revista, v. 37, p. e231575, 2021.

GEM BRASIL. Monitor Global de Empreendedorismo. Curitiba: Instituto Brasileiro de Qualidade e Produtividade, 2020.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

GUIMARÃES, L. Empreendedorismo no currículo dos cursos de Administração: uma análise da organização didático-pedagógica. Revista Economia e Gestão, p. 78-95, 2002.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Demografia das empresas e estatísticas de empreendedorismo: 2023. Rio de Janeiro: IBGE, 2023. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/explica/desemprego.php. Acesso em: 20 maio 2023.

LIMA FILHO, O.; SPROESSER, L.; MARTINS, E. C. L. Empreendedorismo e Jovens Empreendedores. Revista de Ciências da Administração, v. 11, n. 24, p. 246–277, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2009v11n24p246. Acesso em: 21 maio 2023.

LOPES, R. M. A. Qual é o perfil do empreendedor? Revista da ESPM, p. 64-71, 2013.

LOPES, R. M. A. (org.). Educação empreendedora: conceitos, modelos e práticas. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

LOPES, R. M. A.; TEIXEIRA, M. Educação empreendedora no ensino fundamental. In: LOPES, R. M. A. Educação empreendedora: conceitos, modelos e práticas. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010. p. 191-212.

MALACARNE, R.; BRUNSTEIN, J.; BRITO, M. D. Formação de Técnicos Agropecuários Empreendedores: o caso do IFES e sua participação na OBAP. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 2, p. 20-41, 2014. Disponível em: https://regepe.org.br/regepe/article/view/125. Acesso em: 5 maio 2023.

MORAIS, R. (org.) Sala de aula – Que espaço é esse? 7. ed. Campinas: Papirus, 1994.

MORAN, J. M. Mudar a forma de ensinar e aprender. Revista Interações. v. 5, n. 9, p. 57-72, 2000. Disponível em: http://www.eca.usp.br/prof/moran/site/textos/tecnologias_eduacacao/uber.pdf. Acesso em: 19 maio 2023.

MOURA, D. H. A formação de docentes para a educação profissional e tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, p. 23-38, 2008.

NAIA, A. Importância da formação inicial no empreendedorismo: estudo do percurso empreendedor de licenciados da FMH. 2009. 182f. Tese (Doutorado em Ciência da Educação) – Faculdade de Psicologia e Ciência da Educação, Universidade de Lisboa, Portugal, 2009.

OLIVEIRA, J. M. Reflexões teóricas sobre o ensino do empreendedorismo: a tentativa de construção de um modelo baseado na integração das áreas do conhecimento. Revista de Administração, Economia e Contabilidade da UNOESC, v. 4, n. 1, p. 7-20, 2005.

OLIVEIRA, B. M. Licenciaturas nos institutos federais: aspectos para discussão. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n. 10, p. 22–33, 2016. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/3493. Acesso em: 20 maio 2023.

RAMPAZZO, L. Metodologia Científica para alunos dos cursos de graduação e pós-graduação. 3. ed. São Paulo: Loyola, 2017.

SCHAEFER, R.; MINELLO I. F. Educação Empreendedora: Premissas, Objetivos e Metodologias. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, p. 60-81, 2016.

SCHÖN, D. A. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000, 256p.

SILVA, J. F.; PATRUS, R. O "bê-á-bá" do ensino de empreendedorismo: uma revisão da literatura sobre os métodos e práticas da educação empreendedora. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 6, n. 2, p. 372-401, 2017. Disponível em: http://www.spell.org.br/documentos/ver/46682/o----bea-ba----doensino-em-empreendedorismo--uma-revisao-da-literatura-sobre-os-metodos-epraticas-daeducacaoempreendedora. Acesso em: 14 maio 2023.

SOUSA, A. M.; SARAIVA, L. A. S. Práticas e desafios do ensino de empreendedorismo na graduação em uma instituição de ensino superior. Revista Gestão & Regionalidade, v. 16, n. 78, p. 64-77, 2010.

SOUZA, E. C. L. Educação Empreendedora: experiências e questões para pesquisa. In: CIPEAL. CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EMPREENDEDORISMO NA AMÉRICA LATINA, 3., 2004, Rio de janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: IAG-PUC, 2004.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2023-12-29

How to Cite

SANTOS , Whendel Whesley Segundo dos; TEMÓTEO, Tércia Leocádio; ARAÚJO, Gracyanne Freire de. Entrepreneurial education in professional courses: a research proposal. ConCI: Convergências em Ciência da Informação, Aracaju, v. 6, n. especial, 2023. DOI: 10.33467/conci.v6i.20101. Disponível em: https://ufs.emnuvens.com.br/conci/article/view/20101. Acesso em: 23 dec. 2024.

Issue

Section

Proceedings of the 1st CCSA Interdisciplinary Conference

Most read articles by the same author(s)