The semantic relationships of the scientific communication process and the importance of popularizing of science for non-formal education

Authors

  • Fernando Razuck MINISTÉRIO DA CIÊNCIA, TECNOLOGIA E INOVAÇÕES https://orcid.org/0000-0002-8416-4242
  • Renata Cardoso de Sá Ribeiro Razuck FACULDADE DE EDUCAÇÃO - UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO

DOI:

https://doi.org/10.33467/conci.v4i.16477

Keywords:

Non-Formal Education Popularization of Science. Scientific Communication. Scientific Education. Semantic Relations.

Abstract

Directly linked to the non-formal education process, this paper aims to relate scientific communication with the various related terms, such as culture, dissemination, divulgation, literacy, popularization and vulgarization of science (or scientific), taking into account its singularities and semantic relationships. However, it is not intended to standardize terms or give them a final definition – given the range of expressions used for the most varied purposes – but rather to understand the relationship and symbolism between these with the public and with scientific education. In addition, to verify the relevance of the scientific communication process in Brazilian postgraduate studies, a search was carried out in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT) in order to identify the presence of each of the terms presented. Due to the fact that this theme is directly related to scientific education, the importance of the role played by scientific communication is understood, in particular the popularization of science, within the educational aspect, more precisely in relation to non-formal education.

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Author Biography

Renata Cardoso de Sá Ribeiro Razuck, FACULDADE DE EDUCAÇÃO - UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO

Professora Associada do Departamento de Didática da Faculdade de Educação - FE, na Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Atua nas disciplinas de Didática da Libras I e II e Prática de Ensino de Libras. É membro da Coordenação de Estágios da Faculdade de Educação - UFRJ. É Doutora em Educação pela Universidade de Brasília, Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade de Brasília, Especialista em Metodologia do Ensino Superior pela UNEB, Licenciada em Química pela Universidade de Brasília e Tecnóloga em Biotecnologia / Química (ETFQ-RJ). Possui experiência em docência na Educação Básica (Secretaria de Educação do Distrito Federal - SEDF) na área de Ciências, Química e Libras, também em cursos de formação inicial e continuada de professores (Licenciatura em Química IQ/UnB, Licenciatuara em Ciências Naturais FUP/UnB e Especialização de Professores CEAD/UnB)

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Published

2021-12-31

How to Cite

RAZUCK, Fernando; CARDOSO DE SÁ RIBEIRO RAZUCK, Renata. The semantic relationships of the scientific communication process and the importance of popularizing of science for non-formal education. ConCI: Convergências em Ciência da Informação, Aracaju, v. 4, p. 1–29, 2021. DOI: 10.33467/conci.v4i.16477. Disponível em: https://ufs.emnuvens.com.br/conci/article/view/16477. Acesso em: 23 dec. 2024.

Issue

Section

Artigo original