Participatory methods and ecosophy in the vegetable garden approach: teacher training in environmental education

Authors

  • Marilaine de Castro Pereira Marques Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, Rio Grande do Sul, Brasil.
  • Jane Mazzarino Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, Rio Grande do Sul, Brasil.
  • Mônica Maria Siqueira Damasceno Instituto Federal do Ceará, Juazeiro do Norte, Ceará, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v17i36.19690

Keywords:

Ciências da Natureza. Ensino Fundamental. Processos colaborativos.

Abstract

The research presented in this article had as general objective to investigate the power of collaborative processes and school gardens, in the training of teachers of Natural Sciences, in the theoretical-methodological perspective of Environmental Education, articulated to the ecosophical proposal. To this end, eight training meetings were held with two elementary school teachers of Nature Sciences, who worked in a state school in Alta Floresta-MT, in the second semester of 2021. The research in question is related to the Sustainable Development Goals (SDGs): Health and well-being; Quality education; Sustainable cities and communities. The training proved to be a possibility for the development of teachers' cognitive and socio-affective skills, articulating reason and emotion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Capra, F. (2006). O ponto de mutação. São Paulo: Cultrix.

Carta da Terra (2020). Instituto Paulo Freire. Recuperado de: https://earthcharter.org/library/carta-da-terra/

Citelli, A. O., Soares, I. de O., & Lopes, M. I. V. de. (2019). Educomunicação: referências para uma construção metodológica. Comunicação & Educação, 24(2), 12-25. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i2p12-25 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i2p12-25

Codo, W. (1999). Educação: carinho e trabalho. Petrópolis, RJ: Vozes.

Creswell, J. W. (2010). Projetos de pesquisa: métodos qualitativos, quantitativos e mistos (3ª ed.). Porto Alegre: Artmed.

Delors, J. (Org.). (1996). Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. São Paulo/Brasília, DF: Cortez/Unesco.

Gil, A. C. (2010). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.

Guattari, F. (2009). As três ecologias. Campinas: Papirus.

Leff, E. (2007). Complejidad, racionalidad ambiental y diálogo de saberes: hacia una pedagogía ambiental. Desenvolvimento e Meio Ambiente, 16, 11-19. Recuperado de: https://revistas.ufpr.br/made/article/viewFile/11901/8397. DOI: https://doi.org/10.5380/dma.v16i0.11901

Lipp, M. N. (Org.). (2002). O stress do professor. Campinas, SP: Papirus.

Louv, R. (2016). A última criança na natureza: resgatando nossas crianças do transtorno do déficit de natureza. São Paulo: aquariana.

Martín-Barbero, J. (2011). Desafios culturais da comunicação à educomunicação. In Citelli, A. O., & Costa, M. C. C. (Orgs.), Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento (pp. 107-120). São Paulo: Paulinas.

Ministério da Educação e Cultura - MEC. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Moraes, R. (2005). Mergulhos discursivos: análise textual qualitativa entendida como processo integrado de aprender, comunicar e interferir em discursos. In Galiazzi, M. C., & Freitas, J. V. (Eds.), Metodologias emergentes de pesquisa em educação ambiental (pp. 86-114). Ijuí: Editora Unijuí.

Morin, E. (2000). Os sete saberes necessários à educação do futuro (2ª ed.). São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO.

Nóvoa, A., Gandin, L. A., Icle, G., Farenzena, N., & Rickes, S. (2011). Pesquisa em Educação como Processo Dinâmico, Aberto e Imaginativo: uma entrevista com António Nóvoa. Educação & Realidade, 36(2), 1-15.

Organização das Nações Unidas - ONU. Transformando nosso mundo: a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Recuperado de: https://nacoesunidas.org/tema/agenda2030/

Santos, B. S. (2019). O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica.

Sauvé, L. (2005). Uma cartografia das correntes da educação ambiental. In Sato, M., & Carvalho, I. C. M. (Eds.), Educação ambiental: pesquisa e desafios (pp. 17-34). Porto Alegre: Artmed.

Trajber, R., & Sato, M. (2013). Escolas sustentáveis: incubadoras de transformações nas comunidades. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 1, e3396.

Published

2024-07-17

How to Cite

Marques, M. de C. P., Mazzarino, J., & Damasceno, M. M. S. (2024). Participatory methods and ecosophy in the vegetable garden approach: teacher training in environmental education. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 17(36), e19690. https://doi.org/10.20952/revtee.v17i36.19690

Issue

Section

Publicação Contínua