Education in the pandemic: questions about teaching work, curriculum and remote teaching

Authors

  • Claudio Pinto Nunes Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) http://orcid.org/0000-0003-1514-6961
  • Daniele Farias Freire Raic Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Ester Maria de Figueiredo Souza Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.16047

Keywords:

COVID-19, Curriculum, Remote teaching, Human formation, Teaching work

Abstract

This work presents problems in the field of teacher education in the context of the COVID-19 pandemic. Therefore, it is structured into three topics that approaches teaching work, curriculum and remote teaching. We took as a motto for writing this text, our participation in events called the Pedagogical Journey, when we confronted readings and experiences by teachers participating in these events. It emphasizes the need to appropriate the notions of human education, work and remote teaching so that the pandemic event is recognized as a determining context for the provision of education in a format in the circumstances due to physical distance. As alternatives to face this scenario, addressing the possibilities of remote education and training, both under the framework of the student and the teacher, emphasizing the material conditions for their offer by the educational management bodies. We gather guidelines to corroborate that the right to education in the pandemic is dependent on socio-digital inclusion and pedagogical planning that is guided by the adoption of remote learning in a collaborative way for decision-making.

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Author Biographies

Claudio Pinto Nunes, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Doutor em Educação, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Pós-Doutor Educação, pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor Titular Pleno da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UESB-Campus Vitória da Conquista – Bahia-Brasil. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas DIFORT/CNPq. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

ORCID: http://orcid.org/0000-0003-1514-6961

Daniele Farias Freire Raic, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Pós-doutorado em Educação pela UFBA. Professora Adjunta da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Líder do Pesquisa Grupo de Estudos em Formação, Políticas e Práticas Educativas e Curriculares (GEFORPPEC/CNPq). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UESB.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1137-736X

 

Ester Maria de Figueiredo Souza, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Pós-doutorado pela Universidade de Brasília (UNB). Professora Plena da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), atuando nos cursos de Licenciatura em Letras, no Programa de Pós-graduação em Letras: Cultura, Educação e Linguagens, e no Programa de Pós-graduação em Educação. Grupo de Pesquisa Linguagem e Educação.

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5992-0184

 

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Published

2021-08-09

How to Cite

Nunes, C. P., Farias Freire Raic, D. ., & Maria de Figueiredo Souza, E. (2021). Education in the pandemic: questions about teaching work, curriculum and remote teaching. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 14(33), e16047. https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.16047

Issue

Section

Publicação Contínua