Didactic Sequence on air quality: possibilities for contextualized Chemistry Teaching

Authors

  • José Francisco Zavaglia Marques Marques Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil.
  • Keiciane Canabarro Drehmer-Marques Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil.
  • Vantoir Roberto Brancher Instituto Federal Farroupilha, Jaguari, Rio Grande do Sul, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.13431

Keywords:

Ensino de Química. Qualidade do ar. Sequência Didática.

Abstract

Anthropogenic actions have altered the quality of air, soil, water, flora and fauna and teaching should explore themes promoting students’ reflections whenever possible, so that they can exercise conscious decision-making.  This work presents a Didactic Sequence about the theme of air quality in the city of Cachoeira do Sul-RS. With the development of the didactic sequence, we seek to articulate the concepts of the chemistry discipline studied in the 1st year of High School. Among the activities, we proposed a problem situation to know how the air quality of the municipality is. The students did research to help solve the problem, producing reports with the answers. Among the data analyzed in the reports, we obtained information through interviews with people in the community who described the air of the city as being of good quality. Research on articles, websites and government documents also provided data to students, thus corroborating the argument about possible good air quality.

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Author Biographies

José Francisco Zavaglia Marques Marques, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil.

Doutorando em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências/ UFSM Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); Grupo de Pesquisa- Métodos e Processos de Ensino e Aprendizagem de Ciências (MPEAC).

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7866-112X

 

Keiciane Canabarro Drehmer-Marques, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil.

Doutoranda em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências/ UFSM Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); Técnica em laboratório/ biologia- UFSM.  Grupo de Pesquisa- Métodos e Processos de Ensino e Aprendizagem de Ciências (MPEAC).

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5338-8534

Vantoir Roberto Brancher, Instituto Federal Farroupilha, Jaguari, Rio Grande do Sul, Brasil.

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria; Professor efetivo do Instituto Federal Farroupilha (IFFar)- Campus Jaguari. Professor Efetivo no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do Instituto Federal Farroupilha e Professor Atuante no  Programa  de  Pós-Graduação  em  Educação  Profissional  e  Tecnológica  da  Universidade Federal de Santa Maria; Grupo de Pesquisa MAGMA- Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação Inicial e Continuada de Professores.

ORCID : https://orcid.org/0000-0003-2829-7320

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Published

2020-07-23

How to Cite

Marques, J. F. Z. M., Drehmer-Marques, K. C., & Brancher, V. R. (2020). Didactic Sequence on air quality: possibilities for contextualized Chemistry Teaching. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 13(32), 1–25. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.13431

Issue

Section

Publicação Contínua