As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47401/revisea.v8iEspecial.15591

Keywords:

Autonomy. Resume. Diversity. Projects. Partnerships., Autonomía. Plan de estudios. Diversidad. Proyectos. Asociaciones.

Abstract

The article approaches Environmental Education in the context of Rural Education, especially in island communities, with the objective of presenting the incorporation of the National Environmental Education Policy, in the pedagogical actions and practices in Environmental Education developed in rural schools of Paranaguá island communities. , municipality on the coast of Paraná. It was based on the legal contributions of the National Education Guidelines and Bases to understand the educational policy of Rural Education and the flexibilities in the pedagogical project of the course based on the curricular adequacy and methodologies appropriate to the rural environment. The research was developed using the theoretical-methodological contributions of participant-action-research, the problematization with the Maguerez arc, the generating themes and the learning by projects, for the proposition of practices in Environmental Education. The results show that social, cultural, economic and environmental diversity are impeller to rethink rural education in island communities.

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Author Biographies

Helena Midori Kashiwagi, Universidade Federal do Paraná

Helena Midori Kashiwagi é graduada em Arquitetura e Urbanismo pela UFPR, Mestre e Doutora em Geografia pela UFPR, com estágio de Doutorado sanduíche na Universidad Autónoma de Madrid Atualmente, é professora titular da Universidade Federal do Paraná - Setor Litoral, professora de Planejamento Urbano do Curso Superior de Tecnologia em Gestão Imobiliária e Coordenadora do Mestrado Profissional em Rede Nacional para Ensino das Ciências Ambientais (PROFCIAMB) - UFPR Litoral É pesquisadora do Grupo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas para o Desenvolvimento Sustentável do Litoral do Paraná (CNPQ), atuando em pesquisa na área de Educação Ambiental, Escolas do Campo, Planejamento Urbano, Populações Tradicionais Caiçaras, Território e Territorialidade.

Luciane Godoy Bonafini, PREFEITURA MUNICIPAL DE PARANAGUÁ

Luciane Godoy Bonafini possui graduação no curso de Pedagogia pela Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR (2010), Especialização em Educação Ambiental pela Faculdade de Educação São Luís/SP (2017) e Mestrado no Programa de Pós-graduação em Rede Nacional para Ensino das Ciências Ambientais (PROFCIAMB) pela UFPR Litoral. Foi Orientadora de Estudos no Programa Nacional de Alfabetização na Idade Certa – PNAIC, promovido pelo Ministério da Edu-cação e Cultura, ofertado pela Universidade Federal do Paraná (2013 a 2017). É professora do Ensino Fundamental, séries iniciais, e Educação Infantil pela Prefeitura Municipal de Paranaguá na Educação do Campo há dezenove anos.

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Published

2021-05-24

How to Cite

Kashiwagi, H. M., & Bonafini, L. G. (2021). As práticas em educação ambiental nas escolas do campo em comunidades insulares. Revista Sergipana De Educação Ambiental, 8(Especial), 1–12. https://doi.org/10.47401/revisea.v8iEspecial.15591

Issue

Section

Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental