The class as a work

the daily creation of plots in teaching activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/intrell.v41i1.p43-55

Keywords:

Teaching creation. Teaching. Plot creation. Literary creation.

Abstract

This essay discusses the classroom setting as a teaching activity and the school experience as a unique legacy given through teaching. To this end, it investigates to what extent the form of literary creation fosters the authorship of the class based on a pedagogical composition that can instigate and challenge creativity in a school environment. With the aim of affirming the multiplicity of repertoires as essential to the academic experience, it highlights the critical-creative perspective of Literature in the search for possible elements to consolidate the daily creation of plots in teaching activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bárbara Romeika Rodrigues Marques, CEFET RJ (docente - Filosofia) / UFJF (Doutorado - Educação)

Doutora (Educação – UFJF). Docente no Cefet/RJ (Campus Valença/RJ). Docente no Programa de Pós-Graduação em Filosofia e Ensino do Cefet/RJ (Campus Maracanã, Rio de Janeiro/RJ). Membro do grupo de pesquisa: Atenção e educação em Bergson, Freire e Steiner – UFJF.

References

ANDRESEN, Sophia de Mello Breyner. Obra poética. 2. ed. Alfragide: Editorial Caminho, 2011. ANJOS, Cyro dos. Abdias. 4. ed. Porto Alegre: Editora Globo, 1965. BERGSON, Henri. O pensamento e o movente. Tradução: Bento Prado Neto. São Paulo: Martins Fontes, 2006. BOSI, Alfredo. A Inteligência libertadora e suas formas. In: BINGEMER, Maria Clara L. (Org.) Simone Weil e o encontro entre as culturas. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio/Paulinas, 2009, p. 13-37. CEPPAS, Filipe. Ensaios de filosofia nos trópicos: questões de ensino e aprendizado. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2019. CHAUI, Marilena. Em defesa da educação pública, gratuita e democrática. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. PÉCORA, Alcir. Arte da aula – Alcir Pécola. In: CORDEIRO, Denilson S.; FURTADO, Joaci, P. (Org.). Arte da Aula. São Paulo: Edições SESC, 2019, p. 21-46. PERISSÉ, Gabriel. Literatura & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. PIMENTA, Selma Garrido. De professores, pesquisa e didática. Campinas, SP: Papirus, 2002. SANTOS PINTO, Tarcísio J. A poética da vida e a linguagem da filosofia. Revista SulAmericana de Filosofia e Educação, n. 23, p. 336-349, nov/2014-abr/2015. STEINER, George. Lições dos mestres. Tradução: Maria Alice Máximo. 3. ed. Rio de Janeiro: Record, 2018. SZYMBORSKA, Wisława. Correio literário – ou como se tornar (ou não) um escritor. Tradução: Eneida Favre. Belo Horizonte: Âyiné, 2021. WOOLF, Virginia. A leitora Incomum. Tradução: Emanuela Siqueira. Curitiba: Arte & Letra, 2017.

Published

2024-09-24

How to Cite

MARQUES, Bárbara Romeika Rodrigues. The class as a work: the daily creation of plots in teaching activities. Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature, São Cristóvão-SE, v. 41, n. 1, p. 43–55, 2024. DOI: 10.47250/intrell.v41i1.p43-55. Disponível em: https://ufs.emnuvens.com.br/interdisciplinar/article/view/v41p43. Acesso em: 23 dec. 2024.

Issue

Section

Ensino de Literatura: mediação literária no espaço escolar