Continuing education of teachers that teach natural sciences in scientific productions

Authors

  • Darlize Déglan Borges Beulck Bender Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.
  • Giséli Duarte Bastos Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.
  • Maria Rosa Chitolina Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v17i36.19656

Keywords:

Bibliographic Review, Professional Continuing Education, Teaching of Elementary Schools, Science Education

Abstract

In the quest for understanding about formative courses, this study aims to understand how the continuing education of teachers focused on the teaching of Natural Sciences (NS) in the early years has been carried out and published on four research platforms. This is an exploratory, bibliographic research consisting of 24 articles analyzed through Discursive Textual Analysis. When analyzing the 24 training courses, the teachers' moments of collective and individual reflection were observed, the reorganization of their pedagogical practices, the formation of concepts and changes in the science vocabulary; however, there was no follow-up after the end of the vast majority of training courses. From the results, it is expected to contribute to the qualification of the actions of researchers in the field of NS teaching who organize formative programs on the subject, aiming at improving school educational processes.

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Author Biographies

Darlize Déglan Borges Beulck Bender, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Atualmente é doutoranda do PPG Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal de Santa Maria. Bolsista CAPES. É membro do Grupo de Estudos Transdisciplinares: Educação em Ciências (GET) da Universidade Federal de Santa Maria, coordenado pela prof.ª Dr.ª Maria Rosa Chitolina. Mestre em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pampa (2016-2018). Especialista em Educação Ambiental pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2013-2015). Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade da Região da Campanha/URCAMP - Campus Alegrete (2007-2010) - bolsista PROESC 100%. Tem experiência na área de Educação, onde atuou como professora de ciências e biologia na Educação Básica (2011 - 2015).

https://orcid.org/ 0000-0003-1146-8437 (erro ao vincular abaixo: Erro: Link OAuth incorreto)

Giséli Duarte Bastos, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Possui graduação em Ciências Biológicas - Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Especialista em Tecnologias da Informação e da Comunicação Aplicadas à Educação (UFSM), mestra e doutora em Educação em Ciências (UFSM) no Programa de Pós Graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFSM). Servidora pública, no cargo de Técnica em Assuntos Educacionais (TAE) na UFSM, atuando na Pró-Reitoria de Extensão, Subdivisão de Geoparques.

Maria Rosa Chitolina, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1988), mestrado em Ciências Biológicas (Bioquímica) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1991), doutorado em Ciências (Bioquímica) pela Universidade Federal do Paraná (1996) e pós-doutorado no Albert Einstein College of Medicine/USA (2015). É professora titular da Universidade Federal de Santa Maria e possui bolsa em produtividade em pesquisa nível 1A do CNPq. Foi vice-presidente do Clube Brasileiro de Purinas (2018-2021). Tem experiência na área de Bioquímica, com ênfase em Enzimologia, trabalhando principalmente com as enzimas: NTPDase, 5-nucleotidase, ADA, acetilcolinesterase, ALA-D, catalase e superóxido dismutase. Está trabalhando em Educação em Ciências, em ensino, aprendizagem e cienciometria. Também, é coordenadora de um projeto de internacionalização - Capes PrInt/UFSM: "Estratégias farmacológicas e nutricionais para a promoção da saúde". É mãe de quatro filhos. Nome em citações: Maria Rosa Chitolina Schetinger/Maria Rosa Chitolina - ORCID:0000-0002-5240-8935

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Published

2024-05-16

How to Cite

Bender, D. D. B. B., Bastos, G. D., & Chitolina, M. R. (2024). Continuing education of teachers that teach natural sciences in scientific productions. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 17(36), e19656. https://doi.org/10.20952/revtee.v17i36.19656

Issue

Section

Publicação Contínua