Teaching work, gender relations and illness

Authors

  • Érika Carvalho Silva Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil.
  • Marcos Vinícius Ribeiro de Araújo Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil.
  • Elaine Cristina de Oliveira Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.18361

Keywords:

Education, Genre, Health-disease process, Work process

Abstract

This research aims to analyze the impact of the gender social marker on the health-disease process related to the work of public school teachers in the city of Salvador/BA. This is an empirical research, with a qualitative approach, based on a socio-historical perspective. Data collection was carried out through direct observations and semi-structured interviews. Data were transcribed and systematized into semantic categories according to the content analysis technique. The results showed that the teachers perceive connections between illness and work, and also identify the impacts of the precariousness of the profession and the work process. It is concluded that gender inequalities are intertwined with illness and are obstacles for teachers to seek coping strategies for work-related illness.

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Author Biographies

Érika Carvalho Silva, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil.

Bacharel em Fonoaudiologia pela Universidade Federal da Bahia (2018). Possui Pós- graduação em Saúde Pública com Ênfase em Saúde da Família (UNP). É Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal da Bahia. Atualmente cursa Pós-graduação em Linguagem pela Faculdade Novo Horizonte (FNH) e atua como fonoaudióloga clínica na iniciativa privada.

Marcos Vinícius Ribeiro de Araújo, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil.

Professor do Departamento de Fonoaudiologia do Instituto Multidisciplinar de Reabilitação e Saúde da Universidade Federal da Bahia. Doutor em Saúde Pública com área de concentração em Planificação e Gestão dos Serviços de Saúde e Mestre em Saúde Comunitária com área de concentração em Política, Planejamento e Gestão nos serviços de saúde (2011) pelo Instituto de Saúde Coletiva da Universidade Federal da Bahia. Membro associado da ABRASCO (desde 2009). Possui graduação em Fonoaudiologia pela Universidade do Estado da Bahia (2007). Colaborador do Mestrado Profissional em Saúde Coletiva da Universidade do Estado da Bahia (MEPISCO/UNEB). Tutor da Residência Multiprofissional em Saúde Coletiva com área de concentração em Planejamento e Gestão do ISC/UFBA. Tem experiência e interesse na área de Saúde Coletiva, atuando principalmente nos temas: Políticas de Saúde; Planejamento e Gestão em Sistemas e Serviços de Saúde; Saúde da População Negra; Atores Políticos e Práticas de Saúde; Movimentos sociais e Saúde; Educação Antirracista na formação de profissionais de saúde; Educação e formação de profissionais Fonoaudiólogos para o SUS; Fonoaudiologia e Atenção Primária à Saúde.

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Published

2022-12-22

How to Cite

Silva, Érika C., Araújo, M. V. R. de, & Oliveira, E. C. de. (2022). Teaching work, gender relations and illness. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 15(34), e18361. https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.18361