Zoology teaching in Brazil from early childhood education to high school: a categorical conceptual analysis of the Base Nacional Comum Curricular
DOI:
https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17971Keywords:
Base Nacional Comum Curricular, Curriculum, Teaching Zoology, ZoologyAbstract
The current Base Nacional Comum Curricular (BNCC) was approved to comprise a guiding document for the curricular construction of Brazilian elementary schools. Through a discursive textual analysis, this article analyzes the Zoology content of the BNCC from early childhood education to high school. The results indicate discourses from archaic 19th century zoology, of a morphophysiological and classificatory nature, the absence of this bioscience aimed at early childhood education and the lack of updated proposals for its teaching-learning process. We conclude that Zoology teaching as presented by the BNCC proposes strictly conceptual and linear content approaches, and does not promote quality scientific education because it works with concepts that derive from the 19th century, not interacting with the other Biosciences.
Downloads
References
Alves, N. (2003). Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação, 1 (23), 62-74.
Anped. (2020, November 9). Associação Nacional de Pós-graduação e pesquisa em educação e ABdC/Associação Brasileira de Currículo. Exposição de Motivos sobre a Base Nacional Comum Curricular. Ofício nº 01/2015/GR.
Avis, L.C.S, Da Silva, A.K.N, Campos, L.D, Martins, I.C.F, Martins, L.C.P. (2020). Processo de Ensino-Aprendizagem em Zoologia: Padrões de interação, Ludicidade e inteligências Múltiplas. Revista Multidisciplinar em Educação e Pesquisa, 2 (2), 74-92.
Aguiar, M; Dourado, L. (2018). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Editora ANPAE.
Apple, M. W. (2006). Ideologia e currículo. Artmed Editora.
Azevedo, H.J.C.C. (2019). Introdução ao Ensino de Zoologia. Editora Espaço Acadêmico. 2019.
Barbosa, I.G, Silveira, T.A.T.M, Soares, M.A. (2019). A BNCC da Educação Infantil e suas contradições: regulação versus autonomia. Retratos da Escola, 13 (25), 77-90.
Bernardi, L. M, Uczak H. J, Rossi, A. J. (2018). Relações do movimento empresarial na política educacional brasileira: A Discussão Da Base Nacional Comum. Revista currículo sem fronteiras. 1 (18), 29-51.
Bessa, E., Alves, A., Oliveira, A., Nery, A. O., Souza, C., Alvez, F., Ferreira, I., Ruas, J., Barbosa, J., Tavares, K., Cristina, K., Galeno, L., Duarte, P., Nunes, S.; Magalhães, V., Silva, W., Resende, P.V. (2018). O Ensino de Zoologia na nova Base Nacional Comum Curricular. Sociedade Brasileira de Zoologia. 1 (1), 9-12.
Borges, L.P.C. (2018). Vozes e políticas dissonantes: a BNCC e sua relação com o conhecimento escolar no ensino médio. Revista Communitas, 2 (3), 59-74.
Branco, E. P, Branco, A. B. G, Iwasse, L. F. A, Zanatta, S. C. (2018). Uma visão crítica sobre a implementação da Base Nacional Comum Curricular em consonância com a Reforma do Ensino Médio. Debates em Educação. 10 (21), 1-24.
Branco, A. B. G; Branco, E. P.; Iwasse, L. F.; Nagashima, L. M. (2019). Urgência da reforma do Ensino Médio e Emergência da BNCC. Revista Contemporânea de Educação. 13 (29).345-363.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (1996) . Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez.
BRASIL. MEC. (2018). Base Nacional Comum Curricular para o Ensino Médio. Brasília.
BRASIL. MEC. (2017). Base Nacional Comum Curricular para o Ensino Fundamental. Brasília.
BRASIL. SEB. (2015) Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Ciências da Natureza no Ciclo de Alfabetização. Caderno 08 / Brasília: MEC, SEB.
Castro, M. (2020, March 3). Base não é currículo from http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-construcao-da-base.
Caponi, G. (2008). Georges Cuvier: Um fisiólogo de museo. Mexico.
Costa, H. H. C., & Lopes, A. R. C. (2022). O conhecimento como resposta curricular. Revista Brasileira de Educação, 27.
CNTE. Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação. (2015). Considerações da CNTE sobre o Projeto de Base Nacional Comum Curricular, elaborado preliminarmente pelo MEC. Revista Retratos da Escola. 9 (17).411-420.
Corrêa, A.D, Morgado, J. (2018). A construção da Base Nacional Comum Curricular no Brasil: tensões e desafios. Anais do Colóquio Luso-Brasileiro de Educação-COLBEDUCA, 1 (18). 1-13.
Cuvier, G, Duméril, A. M. (1838). Lecons d'anatomie comparée: 2. Societe typographique belge, Paris.
Da Rocha, A. L. F, Maestrelli, R. S.P. (2015). O Ensino Bancário de Zoologia: Uma aproximação de suas práticas. VII Encontro Regional Sul de Ensino de Biologia. Santa Catarina, 7 (1), 1-11.
Da Silva, M.R. (2018). Currículo, ensino médio e BNCC-Um cenário de disputas. Revista Retratos da Escola, 9 (17), 367-379.
De Moura, Silva, G, Silva, R. (2015). Problematizando o ensino de Zoologia na educação básica a partir de sequências didáticas produzidas por licenciandos. X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (1) 10, 1-8.
Franco, L.G, Munford, D. (2018). Reflexões sobre a Base Nacional Comum Curricular: um olhar da área de Ciências da Natureza. Horizontes, 36 (1),158-171.
Freitas, L.C. (2020 March 3). BNCC: uma base para o gerencialismo-populista. Fromhttps://avaliacaoeducacional.com/2017/04/07/bncc-uma-base-para-o gerencialismopopulista.
Gonçalves, M., Sessa, P. (2017). Ensino de zoologia em foco: interações e atividades investigativas. Enseñanza de las ciencias, 19 (1), 493-498.
Krasilchik, M. (2019). Prática de Ensino de Biologia. Editora EdUSP.
Linnaeus, C. S (2016). Systema naturae. Laurentii Salvii: Stockholm, 1758.
Lorenz, K. M. (2010). Ciência, Educação e Livros Didáticos do Século XIX: Os compêndios das Ciências Naturais do Colégio de Pedro II. Editora EDUFU.
Milne-Edwards, H. (1851). Introduction à la zoologie générale, ou Considérations sur les tendances de la nature dans la constitution durègne animal. Paris
Piccinini, C. L, Andrade, M. P. (2018). O ensino de Ciências da Natureza nas versões da Base Nacional Comum Curricular, mudanças, disputas e ofensiva liberal-conservadora. Revista Associação Brasileira de Ensino de Biologia SBEnbio, 11(2), 34-50.
Pietrobon, S. et al., (2016). Epistemologia e ensino de ciências na educação infantil: análise documental e dialógica. Ensino & Pesquisa, 14 (2), 1-20.
Pirôpô, V. F., Boccardo, L. (2017). Alfabetização Científica e a Literatura Infantil: Desafios para o Ensino da Biodiversidade e Conservação Animal. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 11 (1), 1-7.
Rocha, N. F. E., Pereira, M. Z. C. (2016). O que dizem sobre a BNCC? Produções sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) no período de 2010 a 2015. Espaços do Currículo. 9 (2), 215 – 236.
Santos, W. L. P, Mortimer, E. F. (2001). Tomada de decisão para ação social responsável no ensino de ciências. Ciência & Educação, 7 (1), 95-11.
Santos, B. (2021). O multiculturalismo na educação. Revista Margens. 1(1), 88-101.
Santos, A.N.B, Bessa, F.G.C. (2021). Ensino de Ciências e Biologia: avanços e perspectivas a partir de reflexões e contextos da atualidade. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 7 (2), p. 1-16.
Santos-Fita, D, Costa-Neto, E.M. (2007). As interações entre os seres humanos e os animais: a contribuição da etnozoologia. Revista Biotemas, 20 (9), 99-110.
Torres, J. R., Gehlen, S. T., Muenchen, C., Gonçalves, F. P., Lindemann, R. H., Gonçalves, F. J. F. (2008). Ressignificação curricular: contribuições da investigação temática e da análise textual discursiva. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 8 (1), 1-13.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
À Revista Tempos e Espaços em Educação ficam reservados os direitos autorais pertinentes a todos os artigos nela publicados. A Revista Tempos e Espaços em Educação utiliza a licença https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY), que permite o compartilhamento do artigo com o reconhecimento da autoria.