Online teaching, challenges and educational inequalities: facing the pandemic in Riacho de Santana, Bahia

Authors

  • Antônio Domingos Moreira Colégio Estadual Sinésio Costa, Riacho de Santana, Bahia, Brasil.
  • Arlete Ramos dos Santos Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil. http://orcid.org/0000-0003-0217-3805
  • Adriane Lizbehd Halmann Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, Bahia, Brasil.
  • Edilane de Jesus Gomes

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.16564

Keywords:

Coronavirus, Educational inequalities, Educational public policies

Abstract

The social isolation, necessary to reduce the spread of the virus that causes the greatest epidemic ever experienced, brought the need for a series of adaptations to guarantee education for all. However, as it is a context that has never been never experienced before, this study is necessary, which sought to analyze the adaptations implemented in the municipal education system of Riacho de Santana, a small municipality in Bahia due to Covid-19, as well as their impacts on inequalities. For this purpose, a research was carried out with the perspective of Historical Dialectical Materialism, in which the teachers of the municipality were invited to answer a questionnaire about the educational actions developed during the pandemic. The results demonstrate that there are no unified public policies for social well-being to provide elementary conditions for the most vulnerable. Although several actions were taken to adapt education to Remote Education, teachers, families and students have experienced a series of difficulties, which means, in the last case, the worsening of social and educational inequalities.

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Author Biographies

Antônio Domingos Moreira, Colégio Estadual Sinésio Costa, Riacho de Santana, Bahia, Brasil.

Graduado em Pedagogia; Especialista em Agroecologia – IF Baiano; Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGED/UESB); Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Movimentos Sociais, Diversidade Cultural e Educação do Campo e Cidade (GEPEMDECC/UESB), Membro do Grupo do Centro de Estudos e Pesquisa em Educação e Ciências Humanas (CEPECH) e Professor do Colégio Estadual Sinésio Costa (CESC), Riacho de Santana-Ba.

ORCID: http://orcid.org/0000-0003-3622-1799

Arlete Ramos dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

Pós-doutorado em educação e movimentos sociais (UNESP), doutora e mestre em educação pela FAE/UFMG; Profa. Adjunta da UESB; Porfa. do PPGE/UESC e do PPGED/UESB.

ORCID: http://orcid.org/0000-0003-0217-3805

Adriane Lizbehd Halmann, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, Bahia, Brasil.

Licenciada em Ciências Biológicas (UFSM), Mestre e Doutora em Educação (UFBA), Docente Adjunta na Universidade Estadual de Santa Cruz.

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8312-9077

Edilane de Jesus Gomes

Mestranda em Ensino, Linguagem e Sociedade pelo PPGELS nível mestrado profissional na Universidade do Estado da Bahia. Bolsista pela Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado da Bahia FAPESB (2020). Licenciada em Letras com Habilitação em Língua Inglesa e suas literaturas, pela Universidade do Estado da Bahia Campus VI (2012- 2017). Ex bolsista de Iniciação Cientifica FAPESB (2014-2015). Participante do grupo Laboratório de pesquisa do Audiovisual e do Discurso- AUDiscurso/ CNPq coordenado pela professora doutora Janaina de Jesus Santos.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1894-0602

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Published

2021-12-29

How to Cite

Moreira, A. D., Santos, A. R. dos, Halmann, A. L., & Gomes, E. de J. . (2021). Online teaching, challenges and educational inequalities: facing the pandemic in Riacho de Santana, Bahia. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 14(33), e16564. https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.16564

Issue

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Publicação Contínua