Ecological dynamics of pandemics: an important reflection for environmental education.
Ecological dynamics of pandemics: an important reflection for environmental education.
DOI:
https://doi.org/10.47401/revisea.v7iEspecial.14360Keywords:
Key words: environmental crisis. Ecology. Environmental education. Interdependence. Pandemic.Abstract
Environmental education is an emerging field of knowledge in tension and in dispute, it is also a field for the dialogue of knowledge and construction from interdisciplinarity. In this sense, ecology as a basis for understanding the interdependent relationships that make life possible, constitutes a possibility for reflection and understanding of the current environmental crisis exacerbated by events such as deforestation, contamination of water heritage, social injustice, among others, that favor the appearance of pandemics such as the Argentine hemorrhagic fever, the Nipah and currently the Covid-19. The article is assumed as a contribution from ecology to citizen environmental education in times of pandemic, presenting a basic conceptual framework on ecosystems, the presence of some pandemics in the history of humanity and pandemics as a response to the environmental deterioration located in the prevailing development model.
Downloads
References
BBC MUNDO. Cómo los virus nos han ayudado a convertirnos en lo que somos hoy. BBC, 2016. Disponible en: https://www.bbc.com/mundo/noticias-36805730
CASTAÑO ZAPATA, J. Principios básicos de fitoepidemiología. Universidad de Caldas. 2002.
CÉSPEDES, E. Propiedades emergentes, valor intrínseco y ecología: Algunas perspectivas éticas sobre los habitantes de la isla navarino. Magallania (Punta Arenas), 46(1), 227-235, 2018.
ESCHENHAGEN, M. L. The limits of green rhetoric or why, after more than 30 years of effort, no substantial improvements are observed? Revista Gestión y Ambiente, 13(1), 111-¬118, 2010.
GARCÍA, J. E. Los contenidos de la Educación Ambiental: una reflexión desde la perspectiva de la complejidad. Revista Investigación en la Escuela, 53, 31-51, 2004.
GARCÍA, J. E. Los problemas de la educación ambiental ¿es posible una educación ambiental integradora? En Organismo Autónomo Parques Nacionales Ministerio de Medio Ambiente (ed.). Reflexiones sobre educación ambiental II. 123-142, 2003.
GUTIÉRREZ-YURRITA, P. J.; LÓPEZ, M. A. Conceptos elementales de ecología con aplicaciones en el Análisis de Ciclo de Vida. En R. Cantú, R. J. Carrazco, & L. Zambrano (eds.) Desafíos Ambientales II. Los problemas ambientales ante los retos del milenio. Instituto Politécnico Nacional, 2013, 79-1000.
LEFF, E. Saber ambiental. Sustentabilidad, racionalidad, complejidad, poder. Siglo XXI. 1998.
MAGALLANES CRUZ, P. Medicion del crecimiento microbiano. Recuperado de: https://slideplayer.es/slide/4263659/.
NOGUERA, A. P. Crisis ambiental: Pérdida del cuerpo y de la tierra. Cultura y Droga, 17(19), 313-322, 2012.
ROSALES-JIMÉNEZ, J. La mayor catástrofe demográfica de la historia. Anales Médicos de la Asociación Médica del Centro Médico ABC, 55(4), 216-222, 2010.
STALEY, J. T. Domain Cell Theory supports theindependent evolutionof the Eukarya, Bacteria and Archaea and the Nuclear Compartment Commonality hypothesis. Open Biol, 7 170041, 2017. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1098/rsob.170041
TAMARA, M.; SAMPEDRO, A.; CARABALLO, P. Efecto del nivel del agua sobre la dinámica trófica en un lago de inundación. Intropica, 24-32, 2019.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DE MANIZALES. Comportamiento de la mortalidad por COVID-19 en Colombia, 2020. Recuperado de: https://www.autonoma.edu.co/noticias/comportamiento-de-la-mortalidad-por-covid-19-en-colombia
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).