Câmara de Educação Básica do CNE (1996-2002): conselheiros e cultura político-educacional

Autores

  • Heitor Lopes Negreiros Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, Espírito Santo, Brasil
  • Eliza Bartolozzi Ferreira Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, Espírito Santo, Brasil
  • Wagner Santos Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, Espírito Santo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17572

Palavras-chave:

CNE, Cultura Política, Educação

Resumo

It analyzes the constitution of a political-educational culture, which had its bases in the 1990s, with a focus on intellectuals from the Basic Education Chamber of the National Education Council (1996-2002). The concerns for this study arose from the analysis of the debate on the recent reform of secondary education (2017) as a resumption of the political culture of the 1990s. It is based on bibliographic analysis having as sources their academic productions and the theoretical framework that connect them and support their thoughts. It uses the Gephi software as a tool for analysis. We conclude that the theoretical bases for the constitution of a political-educational culture established between 1996 and 2002 reveal the existing tensions around the definition of an educational project.

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Biografia do Autor

Heitor Lopes Negreiros, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, Espírito Santo, Brasil

Doutorando em Educação na Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Mestre em Educação pela Ufes. Graduado em Educação Física Licenciatura e Bacharelado pela Universidade de Vila Velha (UVV). Membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria).

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9394-1907

Eliza Bartolozzi Ferreira, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, Espírito Santo, Brasil

Possui graduação em História, mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo, doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais e pós-doutoramento na École Normale Supérieure de Lyon/França. Atualmente é Professora Associada da Universidade Federal do Espírito Santo e do Programa de Pós-Graduação em Educação; é orientadora do mestrado e doutorado e bolsista produtividade PQ/CNPq. Coordenadora Geral do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) no período 2016-2020. Coordenadora do Forpred Sudeste. Atualmente é Diretora de Pós-Graduação da Universidade Federal do Espírito Santo (2020). A partir de 2018 é membro internacional da coordenação geral da Rede Latino-americana de Estudos Sobre Trabalho Docente (Rede Estrado).

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4100-9875

Wagner Santos, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, Espírito Santo, Brasil

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2002), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2005) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2010). Atualmente é Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Ufes, professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Educação Física (Mestrado e Doutorado) e do curso de Licenciatura e Bacharelado em Educação Física da UFES. Líder do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9216-7291

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Publicado

2022-08-27

Como Citar

Negreiros, H. L., Ferreira, E. B., & Santos, W. (2022). Câmara de Educação Básica do CNE (1996-2002): conselheiros e cultura político-educacional. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 15(34), e17572. https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17572

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